Yhdysvaltain merijalkaväen sotilaat evakuoivat eli vievät turvaan ihmisiä. Kuva otettiin Kabulissa Hamid Karzain lentokentällä 23. elokuuta.

Suomi on evakuoinut Kabulista yli 200 ihmistä

Suomen ulkoministeri Pekka Haavisto sanoo, että Suomi on evakuoinut Afganistanista yli 200 ihmistä. Evakuoinnit jatkuvat edelleen.

Evakuointi tarkoittaa sitä, että ihmiset viedään turvaan. Suomi ja muut länsimaat evakuoivat ihmisiä Afganistanin pääkaupungista Kabulista.

Suomi on kuljettanut turvaan kaikki Suomen suurlähetystön työntekijät ja heidän perheensä. Joukossa on myös ihmisiä, jotka ovat tehneet töitä Euroopan unionille eli EU:lle. Evakuoitujen joukossa on paljon naisia ja lapsia.

Suomen Puolustusvoimat kertoi tänään, että se jatkaa ihmisten evakuointia Kabulin lentokentällä ja lentokentän läheisyydessä.

Evakuoinnit ovat vaikeita, koska Kabulissa on vaarallista. Suomella on lisäksi kiire. Ääriliike Taliban hallitsee nyt Afganistania. Taliban on antanut aikaa evakuoinneille elokuun loppuun saakka. Sitten Taliban aikoo sulkea lentokentän.

Lähteet MTV3, HS, Yle

Evakuoitavat ihmiset jonottivat Kabulissa Italian armeijan sotilaskoneeseen 22. elokuuta.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste