Suomi lähettää sotilaita Afganistaniin

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 20.08.2021

Suomi lähettää joukkoja Afganistaniin. Sotilaat lähtevät Afganistanin pääkaupunkiin Kabuliin.

Puolustusministeri Antti Kaikkonen sanoo, että suomalaiset sotilaat lähtevät Afganistaniin suojelemaan suomalaisia työntekijöitä. Sotilaat auttavat myös evakuoinnissa. Sotilaat siis suojelevat ja vievät turvaan ihmisiä. Afganistaniin lähtevät sotilaat ovat Puolustusvoimien henkilökuntaa. Sotilaat ovat kokeneita ja koulutettuja.

Ulkoministeri Pekka Haaviston mukaan sotilaiden työtehtävä on Kabulin lentokentällä ja kentän läheisyydessä. Puolustusministeri Antti Kaikkonen ei kertonut sitä, kuinka monta sotilasta Suomi lähettää Afganistaniin. Arvion mukaan Afganistaniin lähtee muutamia kymmeniä sotilaita.

Ulkoministeri Pekka Haaviston mukaan Kabulista on tähän mennessä päässyt pois 49 suomalaista. Afganistanissa on edelleen yli 40 suomalaista.

Lähteet Yle, HS

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)