Somalian uuden parlamentin jäsenet vannoivat virkavalansa käsi Koraanilla.

Somalian uuden parlamentin jäsenet vannoivat virkavalansa käsi Koraanilla.

Somalian tilanne näyttää rauhoittuvan

Somalia on edelleen maailman levottomimpia maita. Edistystä on kuitenkin alkanut tapahtua sodan runtelemassa maassa.

Somalian parlamentti piti viime viikolla ensimmäisen kokouksensa, jossa se päätti väliaikaishallinnon lakkauttamisesta. Maa ajautui sekasortoon 21 vuotta sitten, vuonna 1991. Somaliassa ei sen jälkeen ole ollut toimivaa hallitusta.

Somaliaan hyväksyttiin aiemmin tässä kuussa uusi perustuslaki. Somalia on sotien runtelema valtio Afrikassa. Sen pääkaupunki Mogadishu on hiukan rauhoittunut, mutta on silti edelleen maailman vaarallisimpia kaupunkeja.

Ääri-islamistinen al-Shabaab on joutunut pakenemaan pääkaupungista. A-Shabaab hallitsee edelleen maan keski- ja eteläosia. Somalia pyrkii yhdistymään liittovaltioksi, johon myös naapurialue Puntmaa yhdistyy. Somalian yhdistyminen vie kuitenkin paljon aikaa, jopa vuosikymmenen.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste