Kansallispukuinen säkkipillinsoittaja Edinburghissa. Säkkipilli on Skotlannin kansallissoitin.

Kansallispukuinen säkkipillinsoittaja Edinburghissa. Säkkipilli on Skotlannin kansallissoitin.

Skotlannista itsenäinen valtio?

Skotlantilaiset haluavat itsenäisyyttä.

Skotlantilaiset aikovat äänestää itsenäisyydestä syksyllä 2014. Skotlannin aluehallituksen johtaja Alex Salmond ja Britannian pääministeri David Cameron ovat jo sopineet äänestyksestä. Skotlanti on osa Yhdistynyttä kuningaskuntaa eli Britanniaa. Monet skotlantilaiset haluavat nyt, että Skotlannista tulee itsenäinen valtio. Skotlanti on ollut osa Britanniaa vuodesta 1314 lähtien, melkein 700 vuotta. Skotlanti on asukasluvultaan Suomen kokoinen maa, molemmissa on viisi miljoonaa asukasta. Skotlannilla on ollut jo vuodesta 1999 lähtien oma aluehallinto.

Itsenäistymisen tiellä on vielä monta kysymystä. Käytetäänkö maassa jatkossa puntaa vai euroa, jatkaako maa EU:n jäsenvaltiona, entä sotilasliitto Natossa? Skotlanti haluaa joka tapauksessa eroon Britannian ydinsukellusveneiden tukikohdasta.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste