Sarvikuono kuvattiin maaliskuussa Nepalin tunnetuimmassa ja vanhimmassa kansallispuistossa Chitwanissa.

Sarvikuonot lisääntyvät Nepalissa

Sarvikuonojen määrä kasvaa Nepalissa. Nepalissa on nyt yli 100 sarvikuonoa enemmän kuin neljä vuotta aiemmin.

Nepalin viranomaiset ja ympäristöjärjestö WWF laskivat sarvikuonojen määrän huhtikuussa. Kartoituksessa löytyi 645 sarvikuonoa.

Sarvikuonot laskettiin Nepalin eteläosassa Terainin alankoalueella sekä kansallispuistoissa. Nepalin armeija auttoi sarvikuonojen laskennassa.

– Nämä hyvät uutiset sarvikuonokannan vahvistumisesta kannustavat meitä jatkamaan suojelutyötä, WWF Suomen kansainvälisen kehityksen päällikkö Anne Tarvainen sanoo.

Nepalissa on onnistuttu vähentämään sarvikuonojen salametsästystä. Toukokuun alussa tuli kuluneeksi kolme vuotta siitä, kun Nepalissa on tiettävästi viimeksi salametsästetty sarvikuono. Vuonna 2002 salametsästäjät tappoivat ainakin 37 sarvikuonoa.

Koko Nepalissa oli 1960-luvun lopussa jäljellä alle sata intiansarvikuonoa. Suojelutoiminnan ansiosta kanta on saatu nousemaan.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste