Koneen onnettomuuspaikan lähelle on pystytetty muistomerkki.

Koneen onnettomuuspaikan lähelle on pystytetty muistomerkki.

Saksalaiskoneen onnettomuuden tutkinta jatkuu

Koneen mustat laatikot vahvistavat oletuksen, että perämies lensi koneen tahallaan päin vuorta.

150 ihmistä kuoli lentoturmassa Ranskan Alpeilla kaksi viikkoa sitten. Tutkinnassa on selvinnyt, että lentokoneen perämies Andreas Lubitz lukitsi koneen kapteenin ohjaamon ulkopuolelle. Sitten hän ohjasi koneen lentämään päin vuorta.

Tutkijat ovat löytäneet koneen mustat laatikot, jotka vahvistavat tapahtumien kulun. Laatikot sisältävät myös äänitallenteen ohjaamosta ennen törmäystä. Siitä kuuluu, miten kapteeni yrittää kaikin keinoin päästä takaisin ohjaamoon. Hän ei kuitenkaan saa ovea auki.

Ohjaamon ovet voidaan lukita ohjaamosta niin, että niitä ei saa auki matkustamon puolelta. Tällä tavalla yritetään estää terroristeja tai kaappaajia pääsemästä ohjaamoon. Nyt kuitenkin ovien lukitus esti kapteenia pelastamasta konetta ja matkustajia. Tutkinnassa on selvinnyt, että perämies kärsi masennuksesta. Hänen piti olla turmapäivänä sairauslomalla. Perämies oli vuosia sitten kertonut lentoyhtiölle mielenterveyden vaikeuksistaan. Lentoyhtiö ei kuitenkaan ollut ilmoittanut tästä Saksan ilmailuviranomaiselle.

EU on moittinut Saksaa ilmailu- valvonnan puutteista jo aikaisemmin. Monet ovat huolissaan siitä, seurataanko lentäjien terveyttä tarpeeksi.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste