Kuvassa pakolaislapsi katselee bussin ikkunasta Saksan pääkaupunkia Berliiniä.

Kuvassa pakolaislapsi katselee bussin ikkunasta Saksan pääkaupunkia Berliiniä.

Saksaan ehkä miljoona pakolaista tänä vuonna

Saksa otti viikonloppuna käyttöön rajatarkastukset rajoillaan. Näin Saksa yrittää saada valtavan pakolaisvirran hallintaan. Saksaan tulee tänä vuonna arviolta miljoona turvapaikanhakijaa.

Saksalaiset ovat ottaneet turvapaikanhakijoita mielellään vastaan. Saksan apulaisliittokansleri Sigmar Gabriel arvioi Ylen uutisissa maanantaina, että maahan tulee tänä vuonna miljoona turvapaikanhakijaa. Hänen mukaansa maan vastaanottokyky on nyt äärirajoillaan.

Gabrielin mukaan turvapaikanhakijoita ei ole liikaa. Ongelma on se, että he ovat tulleet niin lyhyenä ajanjaksona, sanoo Gabriel saksalaisen Tagespiegel-lehden haastattelussa.

Gabriel toivoo, että EU-maat auttavat pikaisesti Lähi-idän pakolaisleirien olojen parantamisessa. Suuria leirejä on varsinkin Syyrian naapurimaissa Libanonissa ja Jordaniassa. Siellä tarvitaan asuntoja, ruokaa ja kouluja.

Saksa toivoo myös, että muut EU-maat jakavat Saksan kanssa vastuuta turvapaikanhakijoiden vastaanottamisessa. EU:n jäsenmaat eivät ole vielä päässeet sopuun siitä, paljonko turvapaikanhakijoita kukin maa ottaa.

EU esimerkiksi ehdottaa, että Puola ottaa 12 000 turvapaikanhakijaa. Puola on tähän mennessä ilmoittanut, että maa ottaa 2 000 turvapaikanhakijaa.

Itävallassa puolestaan löytyi sunnuntaina jälleen rekka, jonka kyydissä oli 42 ihmistä. He olivat poliisin mukaan hyvässä kunnossa. Rekka on rekisteröity Suomeen, ja se on tarkoitettu kukkien kuljetukseen. Itävallan poliisi arvelee, että ihmissalakuljettajat aikoivat viedä rekalla pakolaisia Saksaan tai Suomeen.

Lähde: Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste