Kuvassa ravintolan ovessa on juliste, jossa on teksti: peskää kätenne. Julisteessa on myös valtionepidemiologi Anders Tegnellin kasvot. Kuva on otettu Ruotsin pääkaupungissa Tukholmassa.

Kuvassa ravintolan ovessa on juliste, jossa on teksti: peskää kätenne. Julisteessa on myös valtionepidemiologi Anders Tegnellin kasvot. Kuva on otettu Ruotsin pääkaupungissa Tukholmassa.

Ruotsissa korona leviää laajasti

Ruotsi kamppailee koronavirusta vastaan eri tavalla kuin useimmat muut maat. Ruotsissa rajoituksia on vähän, mutta vanhuksia ja muita riskiryhmiä yritetään suojella. Varsinkin Tukholmassa koronavirus on levinnyt laajasti.

Ruotsin keinot koronavirusta vastaan on suunnitellut Anders Tegnell. Hän on Ruotsin valtionepidemiologi. Hän on Ruotsin tärkein tartuntatautien asiantuntija. Ruotsin hallitus ja ruotsalaiset luottavat, että Tegnellin suositusten avulla koronavirus tyrehtyy.

Ruotsissa ihmisten annetaan sairastua koronavirukseen helpommin kuin muissa maissa. Riskiryhmiä, kuten vanhuksia, suojellaan. Tegnell ja Ruotsin hallitus ajattelevat, että virus saa tarttua niihin ihmisiin, joille virus aiheuttaa lievät oireet. Tauti tyrehtyy, kun tarpeeksi moni on sairastanut sen.

Toukokuun loppuun mennessä Ruotsissa on kuollut koronaviruksen takia yli 4 000 ihmistä. Koronaviruksen on saanut melkein 40 000 ruotsalaista. Luvut ovat suuria muihin maihin verrattuna.

Ruotsalaiset kuitenkin laskevat, että luvut tasaantuvat myöhemmin. Ruotsalaiset laskevat, että koronavirus leviää vielä kauan. Siksi muut maat päätyvät yhtä suuriin lukuihin, mutta hitaammin kuin Ruotsi.

Ruotsalaisia ei haluta vierailulle

Viime aikoina monet maat ovat vähentäneet rajoituksia. Monet maat avaavat rajojaan. Esimerkiksi Kypros päästää kesäkuussa maahan matkailijoita 19 maasta. Maiden joukossa ovat Suomi, Norja ja Tanska, mutta ei Ruotsi. Syynä on se, että koronavirus leviää Ruotsissa niin laajasti.

Ruotsin koronatilanteesta on keskusteltu myös Suomessa.

– Ruotsalaisten päästäminen Suomeen on terveysriski.

Näin sanoo Mika Salminen, joka työskentelee terveysturvallisuusosaston johtajana THL:ssa. Riski tarkoittaa sitä, että Ruotsissa koronavirus on levinnyt paljon laajemmin kuin Suomessa.

Lähteet: STT, Helsingin Sanomat, Iltalehti

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste