Kuvassa nainen sytyttää kynttilän koulusurmien uhrien muistoksi Trollhättanissa Ruotsissa. Monet muutkin kaupungin asukkaat toivat kukkia ja kynttilöitä koulun eteen.

Kuvassa nainen sytyttää kynttilän koulusurmien uhrien muistoksi Trollhättanissa Ruotsissa. Monet muutkin kaupungin asukkaat toivat kukkia ja kynttilöitä koulun eteen.

Ruotsissa kolme kuoli hyökkäyksessä kouluun

Nuorukainen surmasi yhden oppilaan ja kouluavustajan koulussa Trollhättanissa Ruotsissa viime torstaina. Poliisit surmasivat nuorukaisen, kun tämä hyökkäsi heitä kohti.

21-vuotias mies teki veriteot miekalla ja veitsellä. Kuolonuhrien lisäksi yksi oppilas ja opettaja saivat vaikeita vammoja.

Poliisi ei ehtinyt kuulustella miestä, mutta tämä oli jättänyt kotiinsa viestin. Sen perusteella poliisi arvelee, että kyseessä oli rasistinen viharikos. Se tarkoittaa, että mies vihasi ulkomaalaisia tai ulkomaalaistaustaisia ihmisiä. Viha oli syynä hyökkäykseen.

Mies kertoi viestissään, että hän vastustaa ulkomaalaisten tuloa Ruotsiin. Viharikokseen viittaa myös se, että kaikki uhrit olivat taustaltaan maahanmuuttajia.

Mies oli naamioitunut. Koulun oppilaat luulivat aluksi, että kyse on Halloween-pila.

Viime perjantaina myös monia muita uhkailtiin iskuilla eri puolilla Ruotsia. Muita hyökkäyksiä ei kuitenkaan tapahtunut.

Hyökkäys kouluun järkytti ruotsalaisia syvästi. Vastaavaa ei ole tapahtunut Ruotsissa vuosikymmeniin.

– Tämä on musta päivä ruotsalaisille, sanoi pääministeri Stefan Löfvén. Hän puhui koululaisille Trollhättanissa ja toivoi, että tällaista ei enää koskaan tapahdu.

Sunnuntaina Ruotsissa pidettiin hiljainen hetki uhrien muistoksi. 250 000 ruotsalaista ilmoitti Facebookissa, että he osallistuvat hiljaiseen hetkeen. Trollhättanissa sadat ihmiset osallistuivat mielenilmauksiin uhrien muistoksi.

Lähteet: Helsingin Sanomat, Iltasanomat, Iltalehti, Yle

KUVATEKSTI:

Kuvassa nainen sytyttää kynttilän koulusurmien uhrien muistoksi Trollhättanissa Ruotsissa. Monet muutkin kaupungin asukkaat toivat kukkia ja kynttilöitä koulun eteen.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste