Ruotsin valtiovarainministeri Magdalena Andersson (kuvassa oikealla) on tyytyväinen taloudelliseen tilanteeseen. Kuvassa hän keskustelee Kansainvälisen valuuttarahaston pääjohtajan Christine Lagarden kanssa.

Ruotsin valtiovarainministeri Magdalena Andersson (kuvassa oikealla) on tyytyväinen taloudelliseen tilanteeseen. Kuvassa hän keskustelee Kansainvälisen valuuttarahaston pääjohtajan Christine Lagarden kanssa.

Ruotsin taloudella menee hyvin

Suomen taloudesta on vaikea saada myönteisiä uutisia. Läntisessä naapurimaassa Ruotsissa menee sen sijaan loistavasti.

Ruotsin talous kasvaa jopa nopeampaa kuin Yhdysvalloissa, Saksassa ja Britanniassa. Työttömyys vähenee, ja Ruotsin valtio maksaa ripeästi pois velkojaan. Vienti vetää myös todella hyvin.

Ruotsin valtiovarainministeri Magdalena Andersson sanoo, että huolia aiheuttavat naapurimaiden Suomen ja Norjan huono taloustilanne sekä maahanmuuton kulut, jotka kasvavat.

Ruotsiin tuli viime vuonna yli 160 000 pakolaista. Yli puolet Ruotsin työttömistä on ulkomaalaistaustaisia. Muista kansalaisista työttöminä on alle viisi prosenttia.

Lähde HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste