Ruotsin hallitusneuvottelut eivät onnistu

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 21.11.2018

Ruotsissa ei ole vieläkään toimivaa hallitusta. Ruotsin valtiopäivävaalit järjestettiin jo syyskuussa.

Viime viikolla parlamentti hylkäsi ehdotuksen, jossa oikeiston Ulf Kristerssonista tulisi pääministeri. Keskustan puheenjohtaja Annie Lööf yrittää seuraavaksi muodostaa hallituksen.

Jos hallituksen muodostaminen ei onnistu kolmannella kerralla, järjestetään uudet vaalit. Ruotsin poliittinen järjestelmä perustuu niin sanottuihin blokkeihin eli puolueryhmiin. Se tarkoittaa sitä, että eri puolueet ovat sopineet hallituksesta tiettyjen puolueiden kanssa. Hallituskumppanit ovat edustaneet samanlaisia poliittisia aatteita.

Ruotsidemokraatit sai paljon ääniä parlamenttivaaleissa. Mikään puolue ei halua hallitukseen heidän kanssaan.

Lähde HS

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)