Kuvassa on Ruotsin ulkoministeri Margot Wallström.

Ruotsin ulkoministeri Margot Wallström.

Ruotsiin asevelvollisuus?

Ruotsin ulkoministeri Margot Wallström haluaa, että Ruotsi palauttaa asevelvollisuuden.

Ruotsin hallitus on jo aikaisemmin ehdottanut, että Ruotsi palauttaisi yleisen asevelvollisuuden. Ruotsi lakkautti asevelvollisuuden vuonna 2010 ja siirtyi ammattiarmeijaan. Ammattiarmeija ei ole kuitenkaan houkutellut palkkasotilaita toivotulla tavalla.

Asevelvollisuus tarkoittaa miespuolisen kansalaisen lakisääteistä velvollisuutta osallistua maan puolustukseen.  Suomessa on asevelvollisuus.

Wallström sanoi, että asevelvolliset voisivat myös auttaa maahanmuuttovirastoa pakolaisten vastaanottamisessa. Ruotsissa on keskusteltu myös sotilasliitto Natoon liittymisestä. Pääministeripuolue sosiaalidemokraatit suhtautuu siihen jyrkän kielteisesti.

Suomen ja Ruotsin armeijat haluavat lisätä yhteistyötä. Ruotsin pääministerin Stefan Löfvénin ja Suomen pääministerin Juha Sipilän mukaan Euroopan turvallisuus on heikentynyt.

Lähde: Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste