Ruotsissa ravintolat ovat olleet auki, vaikka koronavirus leviää. Kuva on ravintolan terassilta Tukholmassa maaliskuun lopulla.

Ruotsissa ravintolat ovat olleet auki, vaikka koronavirus leviää. Kuva on ravintolan terassilta Tukholmassa maaliskuun lopulla.

Ruotsi aikoo tiukentaa rajoituksia

Ruotsi on torjunut koronavirusta lievemmillä keinoilla kuin muut maat. Nyt Ruotsin hallitus haluaa muuttaa linjaa tiukemmaksi.

Koronavirus levisi Ruotsiin hieman aiemmin kuin Suomeen. Ruotsissa koronavirus on havaittu noin 7 000 ihmisellä. Ruotsissa yli 400 ihmistä oli maanantaihin mennessä kuollut sairauteen, jonka koronavirus aiheuttaa.

Suomessa koronavirus on havaittu noin 2 200 ihmisellä. Suomessa noin 30 ihmistä oli maanantaihin mennessä kuollut sairauteen, jonka koronavirus aiheuttaa.

Suomessa koronavirukseen on sairastunut paljon vähemmän ihmisiä kuin Ruotsissa. Eroa ei selitä se, että ruotsalaisia on kaksi kertaa enemmän kuin suomalaisia.

Rajoituksissa iso ero Suomeen

Ruotsissa rajoitukset ovat paljon lievempiä kuin Suomessa. Ruotsissa peruskoulut ja ravintolat ovat auki. Suomessa ne ovat kiinni.

Ruotsissa on kielletty yli 50 ihmisen kokoontumiset. Suomessa on kielletty yli 10 ihmisen kokoontumiset.

Suomi eristi Uudenmaan, jossa tartuntoja on eniten. Ruotsi ei ole eristänyt Tukholman seutua, jossa tartuntoja on eniten.

Ruotsissa asiantuntijat ja poliitikot ajattelivat, että koronavirus leviää joka tapauksessa. Ruotsalaiset halusivat myös, että maan talous ei kärsi liikaa koronaviruksen takia. Siksi rajoitukset ovat olleet lieviä.

Ruotsalaisetkin halusivat suojella esimerkiksi vanhuksia, joille koronavirus voi aiheuttaa vakavan sairauden. Koronavirus levisi kuitenkin ruotsalaisten vanhusten keskuuteen. Suurin osa kuolleista on ollut yli 70-vuotiaita vanhuksia.

Viime viikonvaihteessa Ruotsin hallitus päätti, että linjaa täytyy muuttaa. Pääministeri Stefan Löfven sanoi, että tuhannet ihmiset voivat kuolla koronaviruksen takia.

Ruotsin hallitus haluaa nyt, että se saa oikeuden määrätä rajoituksia, jotka hillitsevät viruksen leviämistä. Hallitus suunnittelee nyt samanlaisia keinoja kuin Suomessa ja monissa muissa maissa on käytetty. Ruotsi sulkee ehkä pian ravintoloita ja kauppakeskuksia. Liikenne lentokentillä, satamissa ja maaneteillä saattaa vähentyä huomattavasti.

Lähteet: STT, Yle, Helsingin Sanomat

 

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste