Putinin puolue voitti vaalit

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 28.09.2016

Duuman eli Venäjän parlamentin vaalit pidettiin noin viikko sitten. Presidentti Vladimir Putinin puolue Yhtenäinen Venäjä voitti vaalit.

Venäjän parlamenttia kutsutaan duumaksi. Siinä on 450 kansanedustajaa. Yhtenäinen Venäjä -puolue sai yli puolet äänistä, joten sillä on nyt 343 edustajapaikkaa duumassa.

Oppositiopuolueet eivät saaneet yhtään paikkaa duumassa. Yhtenäisellä Venäjällä on edelleen enemmistö duumassa. Käytännössä se tarkoittaa, että Venäjän parlamentissa ei tapahdu suuria muutoksia.

Aiemmissa Venäjän vaaleissa on ollut vaalivilppiä. Myös nyt heräsi epäily vaalivilpistä. Jotkut henkilöt esimerkiksi äänestivät monta kertaa.

Äänestysinto vaaleissa oli alhainen, jos sitä vertaa aikaisempiin duuman vaaleihin Venäjällä. Äänestämässä kävi alle puolet kansalaisista, joilla on äänioikeus.

Suurissa kaupungeissa, kuten Moskovassa ja Pietarissa, äänestämässä kävi vielä vähemmän. Tutkijoiden mielestä tämä on merkittävä asia.

– Heikko äänestysinto voi johtaa muutoksiin. Venäjä saattaa muuttaa puoluejärjestelmäänsä, sanoo Hanna Smith Aleksanteri-instituutista.

Asiantuntijat arvelevat, että vaalitulos voi vaikuttaa Venäjän presidentinvaaleihin. Ne pidetään vuonna 2018. Vladimir Putin saattaa yrittää presidentiksi vielä neljännelle kaudelle.

Lähteet STT, Yle, HS

Yksi kommentti artikkeliin ”Putinin puolue voitti vaalit”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)