Pakolaisvirta Välimerellä kasvaa

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 14.01.2015

Yhä enemmän pakolaisia pyrkii Lähi-Idästä ja Pohjois-Afrikasta Eurooppaan.

Viime vuonna ainakin 3 000 ihmistä hukkui Välimereen pakomatkallaan Eurooppaan. Kansainvälinen siirtolaisjärjestö IOM arvioi, että yhtä paljon pakolaisia katosi Välimerellä viimeksi 1980-luvun lopulla.

Eurooppaan pyrkii Välimeren yli joka vuosi kymmeniä tuhansia pakolaisia. He maksavat suuria summia ihmissalakuljettajille. Helsingin Sanomien tietojen mukaan paikka kumiveneessä maksaa 1 600 euroa ja paikka kalastajaveneessä 2 400 euroa. Alukset ovat huonokuntoisia, ja merimatkat ovat vaarallisia.

Päämääränä on useimmiten Italia. Vuodenvaihteessa pakolaislaiva ajoi täyttä vauhtia kohti rantaa Italian kaakkoisrannikolla. Salakuljettajat olivat hylänneet aluksen. Italialaiset rannikkovartijat pysäyttivät aluksen viime hetkellä ennen haaksirikkoa.

Suuri osa pakolaisista tulee Syyriasta ja Somaliasta. Kummassakin maassa on sisällissota. Pakolaisia lähtee paljon myös Libyasta, missä on ollut levotonta vuoden 2011 kansannousun jälkeen.

Monet järjestöt ovat huolissaan pakolaisten kohtalosta. Esimerkiksi Amnesty vaatii, että Euroopan unioni avaisi turvallisia väyliä Eurooppaan. Siten laiton salakuljetus vähenisi.

Lähteet HS, STT, IS, Amnesty International

Yksi kommentti artikkeliin ”Pakolaisvirta Välimerellä kasvaa”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)