Pakolaisten määrä nousi uuteen ennätykseen

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 21.06.2016

Maailmassa on enemmän pakolaisia kuin koskaan aiemmin. Heitä on 65 miljoonaa.

YK:n pakolaisjärjestö UNHCR arvioi, että maailmassa oli viime vuoden lopulla yhteensä 65,4 miljoonaa pakolaista. Viime vuonna pakolaisten määrä kasvoi kuudella miljoonalla. Yli puolet pakolaisista on lapsia.

Rikkaissa teollisuusmaissa on 3,2 miljoonaa pakolaista, jotka odottavat päätöstä turvapaikkahakemukseen. Sekin luku on suurempi kuin koskaan aiemmin.

Pakolaisista 40 miljoonaa on maan sisäisiä pakolaisia. He ovat pakolaisia omassa maassaan. Eniten sisäisiä pakolaisia on Kolumbiassa, Syyriassa ja Irakissa. Eniten pakolaisia muihin maihin lähti Syyriasta, Afganistanista ja Somaliasta.

UNHCR korostaa, että vain pieni osa pakolaisista on tullut Eurooppaan. Suurin määrä pakolaisia on Turkissa, 2,5 miljoonaa.

UNHCR:n johtaja Filippo Grandi toivoo, että Euroopan johtajat tekevät enemmän yhteistyötä pakolaispolitiikassa.

– Pakolaiset eivät ole vaaraksi meille. He pakenevat vaarallisista paikoista, Grandi sanoo.

Lähde STT

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)