Paavi Franciscus piti messun Tallinnan Vapaudenaukiolla tiistaina 25.9.

Paavi vieraili Tallinnassa

Paavi Franciscus vieraili viime viikolla Viron pääkaupungissa Tallinnassa. Paavi piti Tallinnan keskustassa Vapaudenaukiolla messun. Messua seurasi 10 000 ihmistä.

Paavi vieraili reilu viikko sitten Baltian maissa Latviassa, Liettuassa ja Virossa. Paavi kävi ensin Latviassa, sitten Liettuassa. Baltian maiden vierailu päättyi Viroon. Paavin Viron vierailu kesti yhden päivän. Paavi oli Tallinnassa tiistain 25. syyskuuta.

Paavin Baltian matkan pääpaino oli Liettuassa. Melkein 80 prosenttia liettualaisista kuuluu katoliseen kirkkoon. Latvian väestöstä joka neljäs on katolilainen. Virossa katoliseen kirkkoon kuuluu erittäin vähän ihmisiä. Viro on vähiten uskonnollinen maa koko Euroopassa.

Paavin vierailu liittyi osittain Baltian maiden juhlavuoteen. Viro, Latvia ja Liettua juhlivat tänä vuonna 100-vuotiasta itsenäisyyttä.

Paavi Franciscus ja Viron presidentti Kersti Kaljulaid. Taustalla Vatikaanin ja Viron liput.

Viron presidentti Kersti Kaljulaid myönsi paavi Franciscukselle Viron e-kansalaisuuden. E-kansalaisuus tarkoittaa virtuaalista kansalaisuutta. E-kansalaiset saavat digitaalisen henkilötunnuksen, jolla voi käyttää valtion sähköisiä palveluita.

Paavi puhui vapauden merkityksestä

Paavin Viron matka alkoi tiistaina aamupäivällä, jolloin hän tapasi Viron valtionjohdon presidentin palatsissa eli Kadriorgin linnassa. Tapaamisen jälkeen paavi osallistui katolisten nuorten tapaamiseen luterilaisessa Kaarlen kirkossa.

Iltapäivällä paavi söi lounasta Pyhän Birgitan luostarissa Piritassa. Lopuksi paavi tapasi Pietarin ja Paavalin kirkossa katolisten hyväntekeväisyysjärjestöjen vapaaehtoisia ja ihmisiä, jotka ovat saaneet apua.

Paavi Franciscuksen Tallinnan vierailun kohokohta oli messu. Messua oli kuuntelemassa 10 000 ihmistä. Melkein tuhat suomalaista saapui kuuntelemaan paavin messua Tallinnaan. Paavi puhui virolaisille Tallinnassa erityisesti vapauden merkityksestä.

Paavi on katolisen kirkon ylin hengellinen johtaja ja Vatikaanin päämies.

Paavi vieraili Tallinnassa myös Pyhän Birgitan luostarissa Piritassa.

 

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste