Argentiinalainen paavi Franciscus on omalta nimeltään Jorge Mario Bergoglio. Hänet valittiin katolisen kirkon johtoon vuosi sitten maaliskuussa. Paavi antoi maahanmuuttajan lapselle suudelman Vatikaanissa tammikuussa.

Paavi on huippusuosittu

Paavi Franciscus on noussut vuodessa huippusuosioon. Paavia kuvataan maanläheiseksi köyhien puolustajaksi.

Franciscus on ensimmäinen paavi, joka on kotoisin Latinalaisesta Amerikasta. Hän kuului jesuiittaveljestöön, joka tunnetaan työstään kasvatuksen, lähetystyön ja hyväntekeväisyyden hyväksi. 77-vuotias paavi on syntyisin Argentiinan pääkaupungista Buenos Airesista.

Franciscus on tehnyt vaikutuksen sanoillaan ja teoillaan heti alusta lähtien. Hän suhtautuu ihmisiin välittömästi ja tapaa heitä mielellään. Paavi on viettänyt syntymäpäiväänsä kodittomien kanssa ja tavannut vankilan nuorisorikollisia. Hän ei ole muodollinen ja jäykkä. Paavi on myös yhteisöpalvelu Twitterissä. Hänellä on siellä yli 10 miljoonaa seuraajaa.

Paavia kiitetään tehokkuudesta, jolla hän paneutuu katolisen kirkon ongelmiin. Paavi on muun muassa puuttunut korruptioon ja lahjontaan Vatikaanissa ja perustanut työryhmän tutkimaan lasten hyväksikäyttöä.

Paavin mukaan kirkon tärkein tehtävä nykymaailmassa on taistella köyhyyttä ja sosiaalista epätasa-arvoa vastaan. Paavi on Paavi on huippusuosittu puhunut paljon armosta ja anteeksiannosta. Hän on myös ottanut varovaisen myönteisiä kantoja homoseksuaalisuuteen, aborttiin ja ehkäisyyn. Katolinen kirkko ei virallisesti hyväksy näitä asioita. Paavin mukaan kellään ei ole oikeutta tuomita toista ihmistä esimerkiksi homouden takia.

Paavi on katolisen kirkon ylin johtaja. Katoliseen kirkkoon kuuluu 1,2 miljardia ihmistä. Se on maailman suurin kirkko. Jäsenmäärä kasvaa erityisesti Afrikassa. Kirkon käsityksen mukaan paavi on Kristuksen käskynhaltija maan päällä.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste