Ihmiset kokoontuivat Pariisissa Notre Damen katedraalille katsomaan tulipaloa ja ottamaan valokuvia 15. huhtikuuta, kun Notre Dame paloi.

Notre Dame rakennetaan uudelleen

Pariisin Notre Dame korjataan. Kunnostustöihin on jo lahjoitettu melkein miljardia euroa. Notre Damen katedraali syttyi tuleen 15. huhtikuuta.

Notre Dame on kuuluisa kirkko Ranskan pääkaupungissa keskellä Pariisissa.

Palon syytä ei tiedetä. Kirkon kunnostus- ja entisöintityö alkoi viime vuonna. Saattaa olla, että tulipalo sai alkunsa kunnostustöiden takia. Palomiehet saivat palon sammutettua vasta muutaman tunnin kuluttua.

Katedraali tuhoutui pahasti. Räjähdysmäinen tulipalo tuhosi kirkon keskitornin ja katon. Suuri osa kirkosta pelastui kuitenkin. Kirkko voidaan korjata.

Notre Damen kuuluisat urut ehdittiin pelastaa. Suuri osa taideteoksista kannettiin myös turvaan. Niitä säilytetään taidemuseo Louvressa.

Notre Dame on yli 850 vuotta vanha. Katedraali on Pariisin tunnetuimpia nähtävyyksiä. Notre Dame on Unescon maailmanperintökohde ja kulttuurihistoriallisesti erittäin merkittävä rakennus. Notre Dame merkitsee pariisilaisille paljon. Monet itkivät, kun katedraali paloi.

Rikkaat ihmiset ja yritykset lahjoittaneet rahaa korjaukseen. Ranskan presidentti Emmanuel Macron sanoo, että Notre Dame rakennetaan uudelleen viidessä vuodessa. Pariisissa järjestetään kesäolympialaiset vuonna 2024. Notre Dame halutaan kuntoon siihen mennessä.

Lähteet STT, HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste