Norja löysi öljyä 50 vuotta sitten

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 06.11.2019

Norja alkoi pumpata öljyä 50 vuotta sitten. Norjan öljyrahasto on Norjan valtion eläkerahasto. Rahasto on täynnä rahaa, joka on peräisin öljystä.

Rahasto perustettiin 23 vuotta sitten.

Lokakuussa rahasto teki uuden ennätyksen. Rahastossa on nyt yli 10 000 miljardia Norjan kruunua. Se on noin 980 miljardia euroa.

Rahamäärä on erittäin suuri. Suomen valtion budjetti on 57,7 miljardia euroa. Öljyrahaston varoilla voitaisiin maksaa Suomen valtion menot 17 vuoden ajan.

Öljy teki Norjasta rikkaan

Norja oli melko köyhä pohjoinen valtio vielä 1960-luvulla. Norjalaiset olivat jo aloittaneet öljynporauksen Pohjanmerellä, mutta mitään suurta ei löytynyt. Vuonna 1969 norjalaiset löysivät kuitenkin valtavasti öljyä Stavangerin kaupungin läheltä niin sanotulta Ekofiskin alueelta.

Nykyisin Norja on vauras valtio. Maa on maailman seitsemän rikkaimman maan joukossa. Siitä norjalaiset saaavat kiittää öljyä. Viidesosa Norjan tuloista on peräisin öljystä ja maakaasusta. Puolet Norjan vientituloista tulee näistä luonnonvaroista.

Norja haluaa tästä huolimatta vähentää riippuvuuttaan öljystä. Öljyrahasto kauppaa nykyisin öljyä tuottavien yritysten osakkeita. Rahasto on ostanut osuuksia monenlaisista yrityksistä.

– Öljy on meille tärkeää. Tavoitteemme on kuitenkin olla vähemmän riippuvaisia öljystä tulevaisuudessa, Norjan valtiovarainministeri Siv Jensen sanoo.

Lähteet Yle, Dagens industri, Aftonbladet

Yksi kommentti artikkeliin ”Norja löysi öljyä 50 vuotta sitten”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)