Niinistö ja Putin tapasivat Moskovassa

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 23.03.2016

Suomen presidentti Sauli Niinistö ja Venäjän presidentti Vladimir Putin tapasivat tiistaina Venäjän pääkaupungissa Moskovassa.

Presidentit keskustelivat erityisesti maiden välisestä rajavalvonnasta. Putin lupasi, että liikennettä rajoitetaan pohjoisella raja-asemalla. Venäjä ei enää päästä ihmisiä Suomen puolelle ilman henkilöpapereita. Rajan läpi päästetään jatkossa vapaasti kulkemaan vain suomalaiset, venäläiset ja valkovenäläiset. Venäjältä tuli talvella runsaasti turvapaikanhakijoita Suomeen. Maaliskuussa turvapaikanhakijoita ei ole enää saapunut.

Presidentit keskustelivat myös Ukrainasta ja Syyrian sodasta. Putin puhui pitkään taloudellisista asioista. Euroopan unioni määräsi Venäjälle talouspakotteita, kun Venäjä valtasi Krimin niemimaan Ukrainalta kaksi vuotta sitten. Venäjä lopetti vastaiskuna ruuan ostamisen Euroopasta.

Niinistö ilahdutti venäläisiä puhumalla venäjää. Suomen presidentti sanoi tapaamisen alussa venäjäksi, että Moskovaan on aina mukava tulla.

Niinistö tapasi Putinin myös viime kesänä. Suurin osa EU:n johtajista ei ole tavannut Venäjän presidenttiä pakotteiden takia.

Sauli Niinistö tapaa toukokuussa myös Yhdysvaltojen presidentin Barack Obaman. Niinistö on kutsuttu Valkoiseen taloon yhdessä Ruotsin, Islannin, Norjan ja Tanskan johtajien kanssa. Tapaaminen järjestetään 13. toukokuuta.

Yksi kommentti artikkeliin ”Niinistö ja Putin tapasivat Moskovassa”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)