Kiinnioton jälkeen Aleksei Navalnyi kehotti kannattajiaan järjestämään mielenosoituksia.

Kiinnioton jälkeen Aleksei Navalnyi kehotti kannattajiaan järjestämään mielenosoituksia.

Navalnyi pantiin vankilaan Venäjällä

Venäläinen poliitikko Aleksei Navalnyi palasi Saksasta Venäjälle sunnuntaina. Venäjän poliisi otti hänet kiinni heti lentokentällä. Navalnyi on Venäjän presidentti Vladimir Putinin vastustaja.

Navalnyi myrkytettiin Venäjällä viime syksynä. Hänet vietiin hoitoon Saksaan. Monet todisteet viittaavat siihen, että Venäjän turvallisuuspalvelu yritti tappaa Navalnyin myrkyllä.

Navalnyi vastustaa Venäjän nykyistä presidenttiä Vladimir Putinia. Navalnyi haluaa, että Venäjällä on samanlainen demokraattinen hallinto kuin länsimaissa, esimerkiksi Suomessa.

Navalnyi palasi Saksasta Venäjälle viime sunnuntaina. Poliisi otti hänet kiinni heti lentokentällä ja vei poliisiasemalle. Poliisiasemalla pidettiin nopea oikeudenkäynti. Navalnyi tuomittiin 30 päiväksi vankilaan.

Monien maiden johtajat ovat tuominneet Navalnyin kiinnioton. Esimerkiksi Suomen presidentti Sauli Niinistö sanoi, että perusteita kiinniotolle ei ole. Niinistö aikoo keskustella asiasta Putinin kanssa puhelimessa.

Lähde: STT

Mitä mieltä olit jutusta?


Tähän uutiseen ei voi enää lisätä kommentteja.