Kymmenet tuhannet ihmiset vaativat Hongkongille lisää valtaa päättää omista asioistaan.

Kymmenet tuhannet ihmiset vaativat Hongkongille lisää valtaa päättää omista asioistaan.

Mielenosoitukset Hongkongissa jatkuvat

Mielenosoitukset Hongkongissa jatkuvat ja laajenevat. Mielenosoittajat vaativat, että Hongkong saisi päättää enemmän omista asioistaan.

Mielenosoitukset Hongkongissa ovat kiihtyneet tällä viikolla. Poliisi on käyttänyt kyynelkaasua mielenosoittajia vastaan. Mielenosoitukset ja lakot ovat sekoittaneet Hongkongin liikennettä.

Mielenosoitukset alkoivat jo keväällä. Mielenosoittajat vaativat silloin, että vankeja ei saa luovuttaa Hongkongista Kiinaan. Kiinassa ei ole itsenäisiä tuomioistuimia. Mielenosoittajat pelkäsivät, että vankeja kohdellaan Kiinassa huonosti. Kesällä Hongkongin johto suostui tähän vaatimukseen.

Nyt mielenosoittajat vaativat, että Hongkongin pitää päättää omista asioistaan nykyistä laajemmin. Hongkong on kaupunki Kiinan rannikoilla. Se oli pitkään Britannian siirtomaa. Vuonna 1997 Britannia luovutti Hongkongin Kiinalle.

Hongkong saa kuitenkin päättää monista asioista itse. Hongkongissa on oma parlamentti, oikeuslaitos ja sananvapaus, aivan kuten useimmissa Euroopan maissa. Hongkongissa asuu yli seitsemän miljoonaa ihmistä.

Hongkongia johtaa hallintojohtaja Carrie Lam. Mielenosoittajat haluavat myös, että Lam eroaa. Mutta Lam ei aio erota. Hän on monta kertaa varoittanut, että Kiina saattaa tukahduttaa mielenosoitukset, jos ne eivät lopu. Myös Kiina on varoittanut, että sen armeija voi lopettaa mielenosoitukset.

Lähde STT

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste