Lyhyesti – ulkomaat

Kuvassa on mönkijä Marsin pinnalla.

Mönkijä laskeutui Marsiin

Perseverance-mönkijä laskeutui Mars-planeetalle viime viikolla. Mönkijän lähetti Nasa. Nasa on Yhdysvaltojen avaruushallintovirasto. Mönkijän matka Maasta Marsiin kesti seitsemän kuukautta. Sen työ kestää kaksi vuotta. Mönkijä on robottikäyttöinen eli mukana ei ole ihmisiä. Mönkijän mukana on myös suomalaista tekniikkaa. Seuraava mönkijä tuo näytteet takaisin Maahan vuoteen 2031 mennessä. Mönkijän päätehtävä on selvittää, onko Mars-planeetalla ollut joskus elämää. Nasa aikoo lähettää Marsiin astronautteja 2030-luvulla.

Kuvassa tulivuori Etna purkautuu.

Tulivuori Etna heräsi

Tulivuori Etna on herännyt jälleen eloon. Etna purkautui helmikuussa. Tulivuoren sisältä virtasi laavaa, tuhkaa ja kiviä. Kukaan ei loukkaantunut purkauksessa. Etna sijaitsee Sisilian saarella Italiassa. Etna on Euroopan suurin toimiva tulivuori. Etna voi purkautua jopa useita kertoja vuodessa. Etna on 3 300 metriä korkea. Talvella Etnan huippu peittyy usein lumeen.

Kuvat Lehtikuva

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste