Lyhyesti – ulkomaat

Kiinan kansantasavalta täytti 70 vuotta

Kommunistinen Kiinan kansantasavalta täytti viime viikolla 70 vuotta. Kiina esitteli suurvallan mahtiaan näyttävällä sotilas- paraatilla. Paraatiin osallistui 15 000 sotilasta ja 100 000 kansalaista. Kansantasavallan perustaja on Kiinan kommunistisen puolueen ensimmäinen puhemies Mao Zedong. Kuvassa ylhäällä on Kiinan presidentin Xi Jinpingin kuvia Pekingin Tiananmenin aukiolla 1. lokakuuta.

Sebastian Kurz voitti Itävallan vaalit

Konservatiivinen puolue voitti Itävallan parlamenttivaalit. Puolueen johtaja on Sebastian Kurzin (kuvassa). Hän on Itävallan entinen liittokansleri. 33-vuotias Kurz on Euroopan tärkeimpiä nuoren sukupolven poliitikkoja. Äärioikeiston vapauspuolueen eli FPÖ:n kannatus on laski 10 prosenttia. Kurz aikoo keskustella siitä, ketkä tulevat mukaan hallitukseen.

Kuvat Lehtikuva

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste