Lapset kärsivät sodissa eniten

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 28.02.2019

Sodissa kuolee enemmän lapsia kuin sotilaita.

Melkein miljoona alle 5-vuotiasta lasta kuoli sodissa viiden viime vuoden aikana. Samana aikana sodissa kuoli 175 000 sotilasta. Pelastakaa Lapset -järjestö julkaisi arviot raportissaan helmikuun puolivälissä.

Raportin mukaan lähes joka viides lapsi maailmassa asuu alueella, jossa on sota. Se on enemmän kuin koskaan kahden viime vuosikymmenen aikana.

Lapset menehtyvät sotien takia myös hoidon ja ruoan puutteeseen. Kaikkein vaikeinta lasten elämä on Afganistanissa, Jemenissä, Etelä-Sudanissa, Keski-Afrikan tasavallassa, Kongossa, Syyriassa, Irakissa, Malissa, Nigeriassa ja Somaliassa. Raportti perustuu tietoihin, joita YK on koonnut.

Raportti esittää myös keinoja, joilla lasten tilannetta sodissa voidaan parantaa. Kouluja pitää suojella, aseiden käyttöä vähentää ja syyllisiä rangaista. Lapsia on myös sotilaina Joissakin sodissa lapsia houkutellaan ja pakotetaan sotilaiksi. YK:n raporttien mukaan viiden viime vuoden aikana 30 000 lasta on ollut sotilaina. Eniten lapsisotilaita on Keski- ja Itä-Afrikan maissa.

Tiedot kokosi Child Soldiers International -järjestö, joka vastustaa lapsisotilaiden käyttöä.

Lähteet STT, Pelastakaa Lapset ry, Maailma.net

Yksi kommentti artikkeliin ”Lapset kärsivät sodissa eniten”

  1. Terve,
    Minä olen suomessa opiskeleva intialianen opiskelija. Teiden nettisuvu autta minua paljon harjoitella lukemista suomea minun kielitasolla. Kiitos paljon tästä hyvästä tehtävästa.

    Terveisiä
    Teja

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)