Kuvassa on siirtolaisia Meksikon Tapachulassa lähellä Guatemalan rajaa 13. huhtikuuta. He ovat kotoisin Keski-Amerikasta. He matkasivat kohti Yhdysvaltoja.

Laiton siirtolaisuus kasvoi Yhdysvalloissa

Yhdysvaltoihin on pyrkinyt tänä vuonna aiempaa enemmän laittomia siirtolaisia. The New York Times -lehden mukaan Yhdysvaltoihin on tullut kaksi kertaa enemmän siirtolaisia kuin vuosi sitten.

Määrä on suurin yli 10 vuoteen. USA:n raja- vartioston mukaan eniten tulijoita on Keski-Amerikan maista, Guatemalasta, El Salvadorista ja Hondurasista. Aiemmin USA:han tuli eniten siirtolaisia Meksikosta.

Useimmat laittomat siirtolaiset haluavat Yhdysvaltoihin, koska he haluavat aloittaa uuden elämän. Monet pelkäävät kotimaassaan jengiväkivaltaa, huumeita ja köyhyyttä.

Yhdysvallat rakentaa muuria Meksikon vastaiselle rajalle. Muuria on pystytetty tähän mennessä muutaman kymmenen kilometriä Texasin osavaltiossa. Yhdysvaltojen ja Meksikon raja on yli 3 000 kilometrin pituinen. Muurin rakentamisella ei edelleenkään ole rahoitusta, eikä kongressin tukea.

Presidentti Donald Trump on uhannut, että Yhdysvallat vähentää tukeaan Väli-Amerikan maille, jos nämä eivät pysäytä lähtijöitä. Trump on myös sanonut, että siirtolaisten lapset saatetaan erottaa vanhemmista rajalla. Monet uskovat, että tukien leikkaaminen saattaa lisätä lähtijöiden määrää.

Lähteet Yle, HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste