Israelin armeijan sotakoneet pommittivat Gazaa 17. toukokuuta. Gazan kaista kuuluu palestiinalaishallinnolle.

Lähi-idän tilanne kiristyy

Lähi-idän tilanne on vaikea. Israelin ja palestiinalaisten väliset taistelut ovat kestäneet yli viikon.

Taisteluissa ovat vastakkain Israel ja palestiinalainen äärijärjestö Hamas. Osapuolet ovat tehneet paljon iskuja. Hamas on ampunut Israeliin tuhansia raketteja. Israel on hyökännyt palestiinalaisten alueille hävittäjillä.

Taistelut alkoivat 10. toukokuuta. Niissä on kuollut yli 200 palestiinalaista ja 10 israelilaista. Monet kuolleista ovat lapsia ja naisia. Väkivaltaisuudet ovat pahimmat alueella melkein 10 vuoteen.

Taistelut alkoivat, koska Israel päätti häätää palestiinalaisia kodeistaan Itä-Jerusalemissa.

YK:n pääsihteeri Antonio Guterres sanoo, että taistelut täytyy lopettaa. Yhdysvaltojen presidentti Joe Biden keskusteli Israelin pääministerin Benjamin Netanjahun ja palestiinalaisten presidentin Mahmud Abbasin kanssa viime viikolla. Netanjahu sanoo, että Israel aikoo jatkaa iskuja.

Lähteet STT, Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Tähän uutiseen ei voi enää lisätä kommentteja.