30 prosenttia maailman väestöstä on kristittyjä. Suurimpia kristittyjä kirkkokuntia ovat katolinen kirkko, ortodoksinen kirkko ja protestanttiset kirkkokunnat. Suomen luterilainen kirkko on myös protestanttinen kirkko.
Kristinuskon tärkeimmät kannatusalueet ovat Eurooppa, Pohjois- ja Etelä-Amerikka, Australia ja Afrikka. Kristinusko leviää voimakkaimmin Afrikassa. Afrikassa on nykyisin 599 miljoonaa kristittyä. Koko maanosassa on 800 miljoonaa asukasta. Latinalaisessa Amerikassa on 597 miljoonaa kristittyä. Euroopassa heitä on 550 miljoonaa.
Kristittyjen määrä Afrikassa kasvaa joka vuosi 10 miljoonalla. Erityisen suuressa suosiossa ovat helluntailaiset ja muut herätys- liikkeet. Helluntailaisille yhteisöllisyys ja hurmoksellisuus ovat erityisen tärkeitä. Messuissa on paljon tanssia ja laulua. Herätysliikkeiden suosio perustuu suurelta osin niiden yksinkertaiseen sanomaan. Uskon luvataan pelastavan köyhyydeltä ja sairauksilta.
Maailmassa on kaksi valta- uskontoa: kristinusko ja islam. Muslimeja eli islaminuskoisia on 1,6 miljardia. Muslimien määrä kasvaa kristittyjä nopeammin. Ennusteiden mukaan heitä on vuonna 2070 enemmän kuin kristittyjä.
Lähteet Pew Research, World Watch, HS
Minusta on ollut hyviä uutisia ja siitä saa hyvin selvää olivian mielipidekirjoitus
Siitä sai hyvin selvää,ja ymmärsin uutta juttua.
tässä kerrotaan uutta juuttua sitä minä sain uutta tietoa.
ihan huono teksti xddd
ok teksti
Gadimm 👌
HYVÄ TEKSTI
5/5 teksti. Sai chillisti selvää ja näi.
erittäin hyvä teksti sai viileästi ja sillä tavalla selvää.
Iha ok maaaan
Tämä teksti auttoi kouluesitelmän kanssa!
iha hyvää settiii