Kuvassa on Wantigueran kylän luterilainen kirkko Keski-Afrikan tasavallassa. Suomen Kirkon Ulkomaanapu tekee kehitysyhteistyötä levottomassa Keski-Afrikan tasavallassa.

Kristinusko leviää Afrikassa

Kristinusko leviää Afrikan mantereella. Afrikassa on 600 miljoonaa kristittyä. Koko maailmassa on vajaat 2,5 miljardia kristinuskon kannattajaa.

30 prosenttia maailman väestöstä on kristittyjä. Suurimpia kristittyjä kirkkokuntia ovat katolinen kirkko, ortodoksinen kirkko ja protestanttiset kirkkokunnat. Suomen luterilainen kirkko on myös protestanttinen kirkko.

Kristinuskon tärkeimmät kannatusalueet ovat Eurooppa, Pohjois- ja Etelä-Amerikka, Australia ja Afrikka. Kristinusko leviää voimakkaimmin Afrikassa. Afrikassa on nykyisin 599 miljoonaa kristittyä. Koko maanosassa on 800 miljoonaa asukasta. Latinalaisessa Amerikassa on 597 miljoonaa kristittyä. Euroopassa heitä on 550 miljoonaa.

Kristittyjen määrä Afrikassa kasvaa joka vuosi 10 miljoonalla. Erityisen suuressa suosiossa ovat helluntailaiset ja muut herätys- liikkeet. Helluntailaisille yhteisöllisyys ja hurmoksellisuus ovat erityisen tärkeitä. Messuissa on paljon tanssia ja laulua. Herätysliikkeiden suosio perustuu suurelta osin niiden yksinkertaiseen sanomaan. Uskon luvataan pelastavan köyhyydeltä ja sairauksilta.

Maailmassa on kaksi valta- uskontoa: kristinusko ja islam. Muslimeja eli islaminuskoisia on 1,6 miljardia. Muslimien määrä kasvaa kristittyjä nopeammin. Ennusteiden mukaan heitä on vuonna 2070 enemmän kuin kristittyjä.

Lähteet Pew Research, World Watch, HS

Mitä mieltä olit jutusta?


27 kommenttia uutiseen “Kristinusko leviää Afrikassa”

  1. oliviajavanainen

    Minusta on ollut hyviä uutisia ja siitä saa hyvin selvää olivian mielipidekirjoitus

  2. Olivia

    Siitä sai hyvin selvää,ja ymmärsin uutta juttua.

  3. mikael

    tässä kerrotaan uutta juuttua sitä minä sain uutta tietoa.

  4. mikael

    Tässä tektissä kerrotaan uutta juttua euroopassa oli 1921 ihmistä

  5. i have a dream

    that one day jewish people will be the majority

  6. urpo69

    ihan huono teksti xddd

  7. pertti epäkristitty

    ok teksti

  8. Joe Mama

    Gadimm 👌

  9. keijo83

    HYVÄ TEKSTI

  10. Yesus Nosus

    5/5 teksti. Sai chillisti selvää ja näi.

  11. kari123

    erittäin hyvä teksti sai viileästi ja sillä tavalla selvää.

  12. Mauri Kunnas

    Uiuiuiuiuiuiuiuiuouiuiuiuiuiuiuiuiiii

  13. Setämies22

    En saa tolokkua

  14. Mauri Kunnas

    En saanu selevää

  15. Afrikan lapsi mohamed

    En osa luge tätä teksti

  16. pekkajuhanu

    sain IHAN SIKANA EsItElMäÄnI!!!!

  17. ite jeesus

    aikas hino teksti kovvaa kamama mieehet jatka samaaa maliiii

  18. vili väkevä

    hyvä

  19. jou jou

    En tiiä oliko hyvä vai huono koska en lukenu

  20. JB

    Iha ok maaaan

  21. Äitis

    Iha paska en tajunnu mitää

  22. Tuulenpuuska

    Tämä teksti auttoi kouluesitelmän kanssa!

  23. ossi ovenkahva

    iha jepa

  24. yeetboi69420

    iha hyvää settiii

  25. jari89

    tosi hyvää textii jatkakaa samaa mallii

  26. joona123

    jomppoeeeeeee