Kuvassa on Wantigueran kylän luterilainen kirkko Keski-Afrikan tasavallassa. Suomen Kirkon Ulkomaanapu tekee kehitysyhteistyötä levottomassa Keski-Afrikan tasavallassa.

Kristinusko leviää Afrikassa

Kristinusko leviää Afrikan mantereella. Afrikassa on 600 miljoonaa kristittyä. Koko maailmassa on vajaat 2,5 miljardia kristinuskon kannattajaa.

30 prosenttia maailman väestöstä on kristittyjä. Suurimpia kristittyjä kirkkokuntia ovat katolinen kirkko, ortodoksinen kirkko ja protestanttiset kirkkokunnat. Suomen luterilainen kirkko on myös protestanttinen kirkko.

Kristinuskon tärkeimmät kannatusalueet ovat Eurooppa, Pohjois- ja Etelä-Amerikka, Australia ja Afrikka. Kristinusko leviää voimakkaimmin Afrikassa. Afrikassa on nykyisin 599 miljoonaa kristittyä. Koko maanosassa on 800 miljoonaa asukasta. Latinalaisessa Amerikassa on 597 miljoonaa kristittyä. Euroopassa heitä on 550 miljoonaa.

Kristittyjen määrä Afrikassa kasvaa joka vuosi 10 miljoonalla. Erityisen suuressa suosiossa ovat helluntailaiset ja muut herätys- liikkeet. Helluntailaisille yhteisöllisyys ja hurmoksellisuus ovat erityisen tärkeitä. Messuissa on paljon tanssia ja laulua. Herätysliikkeiden suosio perustuu suurelta osin niiden yksinkertaiseen sanomaan. Uskon luvataan pelastavan köyhyydeltä ja sairauksilta.

Maailmassa on kaksi valta- uskontoa: kristinusko ja islam. Muslimeja eli islaminuskoisia on 1,6 miljardia. Muslimien määrä kasvaa kristittyjä nopeammin. Ennusteiden mukaan heitä on vuonna 2070 enemmän kuin kristittyjä.

Lähteet Pew Research, World Watch, HS

Mitä mieltä olit jutusta?


3 kommenttia uutiseen “Kristinusko leviää Afrikassa”

  1. oliviajavanainen

    Minusta on ollut hyviä uutisia ja siitä saa hyvin selvää olivian mielipidekirjoitus

  2. Olivia

    Siitä sai hyvin selvää,ja ymmärsin uutta juttua.

  3. mikael

    tässä kerrotaan uutta juuttua sitä minä sain uutta tietoa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste