Krimistä osa Venäjää – länsimaat vastustavat

Teksti: MAria Österlund, Lähteet HS, Hbl, Metro
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 25.03.2014

Venäjä otti vallan Krimin niemimaalla Ukrainassa. USA ja EU ovat määränneet Venäjälle pakotteita. Niillä yritetään vaikuttaa Venäjän presidenttiin Vladimir Putiniin.

Venäjän liput liehuvat Krimillä, joka vielä hetki sitten kuului Ukrainaan. Ukrainan sotilaat lähtevät Krimiltä. Tämä tapahtuu vain noin viikko sen jälkeen, kun Krimillä järjestettiin kansanäänestys Venäjään liittymisestä. Useimmat ihmiset Krimillä halusivat liittyä Venäjään. Länsimaat ja Ukraina pitävät vaaleja laittomina ja vilpillisinä.

Presidentti Vladimir Putin on allekirjoittanut päätöksen, että Krim liitetään Venäjään. USA ja EU vastustavat tätä. Venäjälle on määrätty pakotteita, jotka koskevat vaikutusvaltaisia henkilöitä Venäjällä. Näin yritetään vaikuttaa Venäjään ja presidentti Putiniin.

Venäjä ja länsimaat näkevät Ukrainan tilanteen aivan eri tavoilla. Venäjä vaatii, että länsimaat tunnustavat kansanäänestyksen tuloksen ja Krimin liittämisen Venäjään. Venäjä vaatii myös, että venäjän kieli on Ukrainan virallinen kieli.

Länsimaat eli USA ja EU haluavat, että Ukraina saa itse päättää asioistaan. Länsimaat toivovat, että Ukrainan demokratia vahvistuu ja Venäjän vaikutus vähenee. Viime viikon lopulla Ukrainan pääministeri Arseni Jatsenjuk allekirjoitti poliittisen yhteistyösopimuksen EU:n kanssa. Sopimus nähdään yhtenä askeleena kohti Ukrainan EU-jäsenyyttä.

– Me haluamme kuulua eurooppalaiseen perheeseen, Jatsenjuk sanoi ennen kuin hän allekirjoitti sopimuksen. Ukrainan uusi ulkoministeri Andrii Deštšystjan mukaan sodan uhka Ukrainassa on kasvanut. Venäjä järjesti suuren sotaharjoituksen lähellä Ukrainan itärajaa. Venäjän EU-lähettiläs Vladimir Chizhov vakuutti kuitenkin BBC:n haastattelussa, että Venäjä ei suunnittele uusien alueiden valloittamista.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)