Monilla kreikkalaisilla ei ole enää varaa syödä terveellistä ruokaa. Kuvassa on lounasravintola Kreikan pääkaupungissa Ateenassa.

Monilla kreikkalaisilla ei ole enää varaa syödä terveellistä ruokaa. Kuvassa on lounasravintola Kreikan pääkaupungissa Ateenassa.

Kreikkalaiset syövät suruunsa

Kreikassa maan talouden vaikeudet näkyvät monella tavalla ihmisten arjessa. Kreikkalaiset esimerkiksi syövät epäterveellistä ruokaa. He lihovat.

Kreikan talous on ollut jo monta vuotta suurissa vaikeuksissa. Kreikkalaiset ovat köyhtyneet monen vuoden ajan. He syövät nykyään huonompaa ja halvempaa ruokaa kuin aiemmin, kertoo Ylen toimittaja Sara Saure jutussaan.

Ennen kreikkalaiset söivät paljon terveellistä ruokaa, kuten kalaa, vihanneksia ja hedelmiä. Sitä kutsutaan Välimeren ruokavalioksi. Kreikka sijaitsee Välimeren rannalla.

Nykyään kreikkalaiset syövät yhä enemmän epäterveellisiä ruokia, joissa on paljon rasvaa, suolaa ja sokeria. He syövät esimerkiksi halpaa spagettia, pizzaa ja lihavartaita.

Yli puolet kreikkalaisista on ylipainoisia. Suurin osa ylipainoisista on miehiä.

Kreikan valtiolla ei ole tarpeeksi rahaa. Sen sijaan valtiolla on valtavasti velkaa, kymmeniä miljardeja euroja. Kreikka yrittää maksaa velkoja takaisin. Siksi se korottaa veroja yhä uudelleen ja leikkaa valtion menoja.

Noin joka neljäs kreikkalainen on työtön. Suomessa työttöminä on noin 10 prosenttia työikäisistä ihmisistä.

Lähde Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste