Kreikka on nyt EU:n puheenjohtaja

Teksti: lähde STT
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 28.01.2014

Kriisimaa Kreikka johtaa kesään saakka unionia. Koko vuosi kuluu Etelä-Euroopan hallinnassa, sillä Kreikan jälkeen johdon ottaa Italia.

Kreikassa on käynnissä valtavat säästötalkoot. Maa eli vuosikausia yli varojen ja lahjonta eli korruptio kukoisti. Nyt tavallisten kreikkalaisten arki on kovaa. Työttömyys on yleistä ja palkat ovat surkeita. Kodittomia on paljon ja levottomuuksista on tullut arkipäivää. Silti Kreikassa on myös uskoa tulevaisuuteen.

– Oikeita sankareita ovat Kreikan kansalaiset. Kaksi vuotta sitten monet löivät jopa vetoa sen puolesta, että Kreikka luopuu yhteisvaluutta eurosta, koko rahaliitto hajoaa ja EU luhistuu. Näin ei käynyt, EU-komission puheenjohtaja José Manuel Barroso sanoi.

Kreikassa on viime aikoina havaittu pieniä valonpilkahduksia. Talous on alkanut elpyä ja kaupankäynti piristyä. Kreikassa toivotaan, että maan ei tarvitsisi enää turvautua uusiin EU:n lainapaketteihin. Lainalle saattaa silti olla tarvetta, sillä Kreikan talousvaje eli taloudellinen tappio on edelleen peräti 11 miljardia euroa vuodessa. Kreikka aikoo neuvotella jälleen kerran lainojen korkojen leikkaamisesta ja laina-aikojen pidentämisestä.

Kreikan puheenjohtakaudella keskitytään talouteen, työpaikkoihin, pankkiunioniin ja siirtolaiskysmysten ratkaisemiseen.

Yksi kommentti artikkeliin ”Kreikka on nyt EU:n puheenjohtaja”

  1. Jokainen lause tässä artikkelissa on erittäin tärkeä minulle. Tärkeitä ja päivittäin käytettyä sanoja on käytetty lauseissa osoittamaan, miten kieli ilmaistaan. Minun täytyy tulosta tämän sivun. Ripustan seinälle ja aion lukea tämän artikkelin joka aamu 🙂

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)