Mies kävelyllä Kreikan pääkaupungissa Ateenassa kesäkuun puolivälissä. Seinän graffitimaalauksessa pohditaan Kreikan asemaa rahaliitto eurossa.

Kreikan aika käy vähiin

Ylivelkaantunut Kreikka on suurissa vaikeuksissa. Edessä saattaa olla ero eurosta.

Kreikan valtiovarainministeri Glannis Varoufakis sanoo, että se ei aio esittää minkäänlaista uudistuslistaa euroryhmän kokouksessa. Euroryhmä kokoontuu tällä viikolla pohtimaan Kreikan tilannetta. Kreikan valtiovarainministerin mukaan hänen maansa on milloin tahansa valmis etsimään ratkaisua velkaongelmaansa. Hän vaati kuitenkin Saksan liittokansleria Angela Merkeliä antamaan toivoa Kreikalle.

Kreikalla ei ole varaa maksaa palkkoja, eläkkeitä eikä erääntyviä lainoja. Kreikka tarvitsee jatkuvasti uutta lainaa, jotta se voi maksaa vanhoja lainoja pois. Tilanne on siis vaikea. Kreikassa on valtava työttömyys ja valtion talous on romahtanut.

Kreikka neuvotteli luotonantajiensa kanssa viikonloppuna. Neuvottelut päättyivät tuloksettomina. Kreikan toimet eivät riitä siihen, että se voisi saada seitsemän miljardia euroa lisää rahaa velkojensa maksuun. Jos Kreikka ei saa uutta tukipakettia, saattaa edessä olla konkurssi eli maksukyvyttömyys. Monien näkemysten mukaan myös Kreikan ero rahaliitto eurosta on lähempänä kuin koskaan aiemmin. Kansainvälinen valuuttarahasto IMF suhtautuu nykyisin melko kielteisesti Kreikan rahoittamiseen.

 

 

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste