Kuvassa sairaanhoitaja tarkistaa, onko siistijällä kuumetta ja ehkä koronatartuntaa. Kuva on otettu Milanossa Italiassa ennen jalkapallo-ottelun alkua.

Koronavirus levisi Eurooppaan

Koronavirus on levinnyt Eurooppaan ja muualle maailmaan. Euroopassa eniten sairastuneita on Italiassa. Koronavirus leviää yhä uusiin paikkoihin maapallolla.

Virus lähti liikkeelle Kiinasta joulukuussa. Siellä sairastumiset ovat vähentyneet viime aikoina. Kiinan lisäksi sairastumisia on ollut paljon Etelä-Koreassa, Iranissa ja Italiassa.

Koronavirus aiheuttaa pahimmillaan COVID-19-taudin. Siihen on sairastunut maailmassa yli 100 000 ihmistä. Yli 3 000 ihmistä on kuollut. Kuolleet ovat yleensä olleet vanhoja ihmisiä, joilla on ennestään jokin sairaus.

Suomessa kymmenet ihmiset ovat saaneet tartunnan, mutta vakavia tapauksia ei ole ollut. Kymmeniä ihmisiä on kuitenkin määrätty karanteeniin. Heidän täytyy olla kaksi viikkoa kotona. Jos influenssan oireita ei tule, karanteeni päättyy.

Suomessa muutamat koululaiset ovat saaneet tartunnan. Heidän koulujaan on suljettu, jotta virus ei leviä. Melkein kaikissa Suomen tapauksissa henkilö on saanut viruksen Pohjois-Italiasta.

Koko Italia on karanteenissa

Italiassa on ryhdytty tiukkoihin toimiin koronavirusta vastaan. Koko Italia on karanteenissa.

Kaikki tapahtumat, kuten jalkapallo-ottelut ja häät on peruttu. Vain tarvittavat matkat ovat sallittuja. Koulut ja yliopistot koko Italiassa on suljettu 3. huhtikuuta saakka.

Lähteet Yle, STT

(Muokattu 12.3.2020.)

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste