Leipomon asiakas käytti hengityssuojainta Milanon lähellä Codognossa 22. helmikuuta.

Koronavirus leviää nyt Italiassa

Koronavirus on levinnyt Eurooppaan. Sairastuneita on eniten Pohjois-Italiassa.

Italiassa oli tiistaina yli 280 koronatartuntaa. Tartuntoja on erityisesti Pohjois-Italiassa Milanon kaupungin lähellä Lombardian maakunnassa. Koronavirus on levinnyt myös Veneton, Piemonten, Lazion, Toscanan ja Sisilian maakuntiin.

Koronavirus on tappanut Italiassa yksitoista ihmistä. Italiassa on eniten koronatartuntoja Aasian ulkopuolella. Koronavirusta on löydetty eniten Kiinasta ja Etelä-Koreasta.

Suomalaisia karanteenissa Kanariansaarilla

Italian hallitus on ryhtynyt poikkeustoimiin, jotta virus saadaan pysäytettyä. Italian pääministeri Giuseppe Conte sanoi, että Pohjois-Italiassa eristetään alueita. Niissä voi liikkua ainoastaan luvalla. Ainakin 50 000 ihmistä joutuu pysymään kotona eristetyillä alueilla.

Pohjois-Italian eristetyllä alueella olivat koulut, kaupat ja päiväkodit kiinni alkuviikosta. Milanon muotiviikkojen näytöksiin ei päästetty lainkaan yleisöä. Kuuluisa Venetsian karnevaali peruttiin. Viikonloppuna peruttiin lisäksi Italian jalkapallon pääsarjan Serie A:n otteluita. Itävalta on keskeyttänyt junaliikenteen maiden välillä.

Italian terveysviranomaiset eivät tiedä, mistä Italian virustartunnat ovat alkaneet.

20 suomalaista matkailijaa on joutunut karanteeniin eli eristyksiin Teneriffan lomasaarella Kanarialla. Karanteenin avulla yritetään estää viruksen leviäminen. Suomalaisten hotellissa asui italialainen turisti, jolla on tartunta. Karanteeni kestää kaksi viikkoa.

Koronavirukseen on kuollut noin 2 700 ihmistä. Kiinan antaman virallisen tiedon mukaan 80 000 ihmistä on saanut tartunnan. Maailman terveysjärjestö WHO on erittäin huolestunut koronaviruksen leviämisestä.

Koronaviruksesta saa päivitettyä tietoa THL:n eli Terveyden hyvinvoinnin laitoksen nettisivuilta myös selkokielellä.

Tietoa koronaviruksesta selkokielellä.

Lähteet STT, HS, Yle

(Muokattu 26.2.2020.)

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste