Koronavirus leviää maailmalla

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 29.01.2020

Yli 130 ihmistä on kuollut Kiinassa koronavirukseen. 6 000 on saanut tartunnan.

Uudenlainen virustauti leviää Kiinassa. Koronavirus aiheuttaa samanlaisia oireita kuin keuhkokuume tai influenssa. Viruksen leviämisestä kerrottiin ensimmäisen kerran joulukuun lopussa.

Koronavirus sai ilmeisesti alkunsa Wuhanin kaupungista Kiinasta. Kiinan viranomaiset ovat sulkeneet Wuhanin. Wuhanista ei pääse pois, eikä sinne saa matkustaa. Lennot, junat, metro ja Jangtse-jokea pitkin kulkevat lautat on peruttu. Asukkaiden on pakko käyttää hengityssuojaimia julkisilla paikoilla. Kiina on myös kieltänyt ryhmämatkat ulkomaille.

Wuhanissa asuu 11 miljoonaa ihmistä. Myös kaksi muuta Kiinan miljoonakaupunkia on eristetty. Kiinan terveysministeri sanoi viime viikonloppuna, että koronavirus leviää itämisaikana. Silloin ei voida tietää, sairastaako ihminen tautia.

Ei tapauksia Suomessa

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tietojen mukaan Suomesta ei ole löytynyt toistaiseksi koronavirusta. Viranomaisten mukaan Suomessa ei tarvitse olla erityisen huolissaan koronaviruksen takia. Suomen terveydenhuolto- järjestelmä on varautunut siihen, että virus leviää Suomeen.

Maailmalla virus on levinnyt ainakin Vietnamiin, Japaniin, Hongkongiin, Etelä-Koreaan, Taiwaniin, Thaimaahan, Nepaliin, Ranskaan, Yhdysvaltoihin ja Australiaan.

Lähteet Yle, HS, STT, Aamulehti

(Muokattu 29.1.2020.)

Yksi kommentti artikkeliin ”Koronavirus leviää maailmalla”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)