Kuvassa on väliaikainen sairaala Wuhanissa Kiinassa. Sairaala on rakennettu urheiluhallin sisälle. Potilaat voivat toipua siellä influenssasta, jonka koronavirus aiheuttaa. Näin potilaat eivät tartuta virusta muihin ihmisiin.

Kuvassa on väliaikainen sairaala Wuhanissa Kiinassa. Sairaala on rakennettu urheiluhallin sisälle. Potilaat voivat toipua siellä influenssasta, jonka koronavirus aiheuttaa. Näin potilaat eivät tartuta virusta muihin ihmisiin.

Koronavirus leviää ja vaikuttaa myös talouteen

Koronavirus leviää yhä. Kiinassa siihen on sairastunut ainakin 75 000 ihmistä. 2 000 on kuollut.

Viime päivinä kiinalaiset ovat kertoneet, että uusien tartuntojen määrä on vähentynyt. Se voi tarkoittaa sitä, että koronaviruksen leviäminen hidastuu. Maailman terveysjärjestö WHO kuitenkin varoittaa, että vielä ei voi sanoa, mihin suuntaan tilanne kehittyy.

Muualla maailmassa on havaittu, että noin 1 000 ihmistä on sairastunut koronaviruksen takia. Euroopassa tartuntoja on ollut muutamia kymmeniä.

Koronavirus aiheuttaa influenssan. Sen oireita ovat kuume, yskä ja hengenahdistus. Kiinan viranomaiset ja maailman terveysjärjestö WHO kertovat, että useimmilla oireet ovat lieviä. Yleensä vanhukset sairastuvat vakavimmin.

Korona vaikuttaa talouteen

Koronaviruksella on monia muitakin vaikutuksia. Maailman talous kärsii jo nyt koronaviruksesta. Kiinan talous kärsii ensin. Sitten muiden maiden ja yritysten kauppa Kiinan kanssa vähenee.

Myös matkustaminen Kiinaan vähenee. Esimerkiksi kiinalaisten matkailu Suomeen vähenee. Se aiheuttaa vaikeuksia Suomen matkailualan yrityksille.

Lisäksi urheilu- ja kulttuuritapahtumia on siirretty koronaviruksen takia.

Lähde: STT

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste