Tähän mennessä yli 44 000 on saanut tartunnan. Heistä suurin osa asuu Kiinassa. Tauti on kuitenkin levinnyt myös muihin Aasian maihin ja Eurooppaan.
Koronaviruksen oireita ovat kuume, kurkkukipu ja yskä.Virus saattaa aiheuttaa myös keuhkokuumeen. Kiinassa koronavirukseen on kuollut 1 110 ihmistä. Kuitenkin suurin osa potilaista parantuu taudista. 900 tartunnan saanutta on parantunut.
Kiinalainen matkailija sairasti koronavirusta Lapissa. Hän oli hoidossa sairaalassa ja toipui.
Kokonainen risteilyalus karanteenissa
Maailman terveysjärjestö WHO julisti tammikuussa koronaviruksen kansainväliseksi terveysuhaksi. Viranomaiset yrittävät estää sen leviämisen kaikin keinoin.
Japanin Jokohamassa on eristyksissä kokonainen risteilyalus. Kun joku aluksella on saanut tartunnan, kukaan ei saa poistua laivasta. Lääkäreiden täytyy ensin varmistaa, kuka on saanut tartunnan ja kuka on terve.
Suurin osa tautiin sairastuneista ihmisistä asuu Hubein alueella Kiinassa. Wuhanin kaupungin kaikki sairaalat ovat käytössä ja täynnä. Kaupunkiin rakennettiin jopa uusi sairaala. Sairaita ihmisiä on sijoitettu väliaikaisiin tiloihin, elokuvateattereihin, hotelleihin ja kouluihin. Koko Wuhanin kaupunki on eristetty muusta maailmasta.
Lähde STT
(Muokattu 12.2.2020.)