Aleppon kaupunki on lähes täydellisesti tuhoutunut jatkuvissa taisteluissa ja pommituksissa. Aleppoa kutsutaan maailman vaarallisimmaksi kaupungiksi. Syyrian sodassa on kuollut jopa 470 000 ihmistä.

Kirkonkellot soivat Aleppon uhrien muistolle

Maailman kirkkojen kellot soivat Syyrian Aleppon uhrien muistolle. Saattokellojen soitto alkoi Helsingin Kallion kirkosta.

Maailman kirkkojen kellot soivat Syyrian Aleppon uhrien muistolle. Helsingin Kallion kirkko alkoi soittaa kellojaan uhrien muistolle viime viikon keskiviikkona. Nyt tapa on levinnyt ympäri maailman. Melkein 250 kirkkoa soittaa kellojaan joka iltapäivä kello 17. Kelloja soitetaan 24. lokakuuta saakka. Silloin on YK:n päivä.

Suomen evankelisluterilaisen kirkon aloittama tapa on huomioitu maailmalla laajasti. Asiasta on uutisoinut esimerkiksi Britannian yleisradioyhtiö BBC. Kaukaisimmat kampanjaan osallistuvat kirkot ovat Australiassa ja Yhdysvalloissa. Euroopassa ainakin Ison-Britannian, Ruotsin, Romanian, Ranskan, Saksan ja Viron kirkot soittavat kellojaan Aleppon uhreille.

Aleppo on Syyrian suurin kaupunki. Aleppo sijaitsee Syyrian pohjoisosassa lähellä Turkkia. Kaupungin itäosa on ollut saarrettuna pitkään. Itä-Aleppossa on loukussa 275 000 ihmistä. Lapsia ja siviilejä kuolee joka päivä. Pula ruuasta, lääkintätarvikkeista ja polttoaineesta pahenee päivä päivältä. Aleppoa pommittavat sekä Syyrian hallituksen joukot että Venäjä.

Suomen ulkomininisterin Timo Soinin mukaan Aleppon tilanne on hirvittävä.

– On kauheaa, että kansainvälinen yhteisö ja EU eivät saa tilanteeseen muutosta, Soini sanoo Yle Uutisille.

Venäjä ja Yhdysvallat neuvottelevat Aleppon tilanteesta tällä viikolla Sveitsissä.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste