Kirahvi Etelä-Afrikassa Inverdoornin suojelualueella. Kirahvi kuvattiin viime marraskuussa.

Kirahveja uhkaa sukupuutto

Kirahvien määrä on romahtanut. Kirahvi luokitellaan nyt vaarantuneeksi eläinlajiksi. Kirahveja uhkaa eniten ihminen.

Kansainvälinen luonnonsuojeluliitto IUCN on siirtänyt kirahvit vaarantuneiden lajien joukkoon. Kirahvitutkijoiden mukaan lajin määrä on romahtanut viimeisten 30 vuoden aikana peräti 40 prosenttia. Kirahvit saattavat jopa kuolla sukupuuttoon eli hävitä kokonaan.

Kirahvitutkijoiden mukaan lajin ahdingon syynä on pääasiassa ihminen. Salametsästys, kaivostoiminta, sodat ja maanviljely uhkaavat kirahveja. Kirahvit menettävät erityisen paljon elinalueitaan lisääntyneen maanviljelyn seurauksena.

Maailmassa on noin 100 000 kirahvia. Villejä kirahveja elää eniten Afrikan keski-, itä- ja länsiosissa. Kirahvi on maailman korkein maalla asuva nisäkäslaji.

Lähteet BBC, HS, Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


7 kommenttia uutiseen “Kirahveja uhkaa sukupuutto”

  1. Raka

    XD

  2. Dimitrii Pac

    Olen sain uutta tietoa kirahvejasta.Minä aikaisemmin en tiedän, että kirahvi lajin määrä voi hävitä kokonaan ja syynä on pääasiassa on ihminen

  3. MARIIA KURVINEN

    Minä en tiedä aikaisemmin,että kirahvit voivat hävitä kokonaan maapallosta.

  4. Niilo Pazanen

    very nice yes indeed

  5. Kirahvieni

    Komia elän

  6. Kirahvieni

    Kirahvieni kanta on romahtnut

  7. Malun pajarinen

    Sain uutta tietoa kirahvejasta, että ne voivat kuolla sukupuutton, eli voivat hävitä kokonaan pois, syynä ovat esimerkiksi, ihminen, salametsästys,sodat jne…