Pelastajat istuvat maanjäristyksessä sortuneen talon raunioissa Longmenin kylässä, Sichuanin maakunnassa Kiinassa.

Pelastajat istuvat maanjäristyksessä sortuneen talon raunioissa Longmenin kylässä, Sichuanin maakunnassa Kiinassa.

Kiinan maanjäristyksessä suuret tuhot

Kiinassa Sichuanin maakunnassa tapahtui viikonloppuna tuhoisa maanjäristys.

Maanjäristyksessä on kuollut ainakin 200 ihmistä ja tuhannet ihmiset ovat loukkaantuneet. Parikymmentä ihmistä on vielä kadoksissa järistyksen jälkeen.

Järistys tuhosi rakennuksia ja aiheutti myös mutavyöryjä. Järistystä seurasi useita jälkijäristyksiä.

Mutavyöryt vaikeuttivat pelastustöitä, sillä monet tiet ja kulkuyhteydet ovat poikki. Myös viestintäyhteydet olivat monella alueella poikki. Pelastustyöt jatkuivat järistysalueella koko viikonlopun. Sortuneista rakennuksista kaivettiin ihmisiä esille. Kiinan viranomaiset sanovat, että he ovat kaivaneet talojen raunioista lähes sata ihmistä turvaan.

Sairaalat täyttyivät nopeasti loukkaantuneista. Lushanin pääsairaalan eteen on pystytetty telttoja, joissa loukkaantuneita hoidetaan.

Monet ihmiset menettivät kotinsa järistyksessä. He tarvitsevat hätämajoitusta. Järistys herättikin monissa halun auttaa. Joillakin paikoilla tiet ruuhkaantuivat pahoin, kun vapaaehtoiset auttajat pyrkivät tuhoalueille apua tarjoamaan.

Myös monet maat ovat tarjonneet Kiinalle apua pelastutöihin. Kiina on kuitenkin ilmoittanut, että toistaiseksi se ei tarvitse ulkopuolisten apua.

Sichuanin maakunta sijaitsee Lounais- Kiinassa vuoristoalueella. Vuoristoisella alueella on vaarana, että maanjäristystä seuraavat tuhoisat mutavyöryt.

Samalla seudulla Kiinassa tapahtui viisi vuotta sitten maanjäristys, jota pidetään yhtenä Kiinan pahimmista. Siinä kuoli lähes sata tuhatta ihmistä.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste