Hermomyrkky on vaarallisin kemiallinen ase. Hermokaasu voi levitä ihon läpi. Siksi suojaksi tarvitaan puku, joka peittää koko kehon. Kuvassa on pelastustyöntekijöitä, jotka tutkivat hermokaaiskua Englannissa maaliskuussa.

Hermomyrkky on vaarallisin kemiallinen ase. Hermokaasu voi levitä ihon läpi. Siksi suojaksi tarvitaan puku, joka peittää koko kehon. Kuvassa on pelastustyöntekijöitä, jotka tutkivat hermokaaiskua Englannissa maaliskuussa.

Kemialliset aseet yhä käytössä

Kemialliset aseet on kielletty, mutta silti niitä käytetään. Mitä kemialliset aseet ovat?

Kemialliset aseet ovat olleet usein uutisten aiheina viime aikoina. Maaliskuussa joku yritti tappaa hermomyrkyllä entisen venäläisen vakoojan Sergei Skripalin Englannissa. Huhtikuun alussa Syyriassa tapahtui isku, jossa kaasu tappoi kymmeniä ihmisiä.

Kemiallisten aseiden käyttö alkoi ensimmäisessä maailmansodassa vuosina 1914–1918. Saksalaiset ja ranskalaiset tappoivat toisiaan kloorikaasulla ja sinappikaasulla. Noin 100 000 sotilasta kuoli, kun he hengittivät kaasuja. Kaasut eivät kuitenkaan olleet tarpeeksi tehokkaita, joten myöhemmin niitä on käytetty melko harvoin taisteluissa.

Myöhemmin Yhdysvallat ja Neuvostoliitto kehittivät erittäin vaarallisia hermomyrkkyjä. Hermomyrkky lamauttaa hengityslihakset, ja ihminen tukehtuu kuoliaaksi.

Melkein kaikki maat ovat allekirjoittaneet sopimuksen, joka kieltää kemialliset aseet. Sopimus astui voimaan vuonna 1997.

Monet maat kuitenkin valmistavat hyönteismyrkkyjä, joita voi käyttää kemiallisina aseina. Myös klooria valmistetaan paljon, koska sitä tarvitaan veden puhdistukseen.

Esimerkiksi Syyria käyttää kemiallisia aseita yksinkertaisesti siksi, että tekijät eivät saa rangaistusta.

Lähteet STT, Aamulehti, Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste