Kairon ruuhkia paetaan Niilin vilpoisiin tuuliin

Teksti: lähde STT
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 01.07.2013

Egyptin pääkaupungin Kairon ruuhkat ovat tunnettuja ympäri maailman. Kaupunki on kuuma, saasteinen ja erittäin ruuhkainen.

Kairon ympäristöongelmat ovat suuria. Suurkaupungin asukkaat osaavat paeta kaupungin pölyä ja ruuhkaa lähelle. Kairon läpi virtaa Niili-joki. Niilin yli toiselle puolelle kaupunkia kulkee vesitakseja, joiden kyydissä pääsee rentoutumaan ja virkistymään hetkeksi. Köyhemmät kansalaiset nauttivat Kairosta menemällä piknikille kotikaupunkinsa harvoille julkisille viheralueille eli liikenneympyröihin.

Rahoitusalalla työskentelevä Ahmid Amin käytti aikaisemmin neljä tuntia työmatkoihinsa autolla. Nykyisin hän kulkee työmatkat vesitaksilla. Niilin yli kulkeva lautta ei juutu ruuhkiin. Se on paljon nopeampi kuin toivottoman hidas autokyyti.

Aminin mukaan vesitaksin kyydissä Kairo näyttää jopa tyyneltä ja vehreältä.

– En ole enää stressaantunut tai hermostunut. Työni sujuvat nyt paljon paremmin kuin aikaisemmin, jolloin hikoilin ruuhkissa.

Vesitaksi tuo helpotuksen vain varakkaille. Yhdensuuntainen Niilin ylitys maksaa kome euroa. Se on aivan liian suuri summa suurimmalle osalle egyptiläisistä. Ainakin neljäsosa koko Egyptin 84 miljoonasta asukkaasta elää köyhyysrajan alapuolella. Venetaksille riittää kuitenkin asiakkaita.

– Oikeastaan olen tyytyväinen, jos asiakkaita on joinakin päivinä vähemmän, venetaksikuski Sayyed Ali sanoo.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)