Tuhannet ihmiset kokoontuivat joogaamaan yhdessä ilmaiseen tapahtumaan Espanjan pääkaupungin Madridin Plaza Mayor -aukiolle 4. kesäkuuta.

Joogan om-äänne vaivaa Intian muslimeja

Muslimiryhmät syyttävät Intian hallitusta hindupropagandan eli hinduaatteen tyrkyttämisestä kansalle.

Intiassa muslimiryhmät ovat suuttuneet pyhän om-äänteen käytöstä. Joogassa käytettävä om on sanskritinkieltä. Om on hindulaisen uskonnon pyhin tavu.

Osa Intian muslimeista pitää kuitenkin äännettä islamin vastaisena. Muslimit syyttävät Intiaa johtavaa Bharatiya Janata -puoluetta hindujen suosimisesta. Muslimien mukaan he eivät vastusta joogaa, mutta muistuttavat, että Intia on maallistunut valtio. Muslimien mukaan valtiolla ei ole uskontoa.

Om-äännettä aiotaan käyttää Kansainvälisen joogapäivän tapahtumissa. Tapahtuma järjestetään 21. kesäkuuta. Intian tapahtuman järjestävä Ayush-ministeriö ehdottaa, että tapahtuma avataan om-äänteellä ja rukouksella.

Kansainvälinen joogapäivä järjestetään nyt toista kertaa. Joogapäivästä syntyi kiistaa jo viime vuonna. Silloin INtian hallitus otti aurinkotervehdyksen eli jooga-asennon osaksi tapahtumaa. Muslimiryhmien mielestä tietyt jooga-asennot ovat islamin vastaisia.

80 prosenttia intialaisista on hinduja. Muslimeja on 13 prosenttia Intian asukkaista.

Lähde HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Tähän uutiseen ei voi enää lisätä kommentteja.