Tuhannet ihmiset kokoontuivat joogaamaan yhdessä ilmaiseen tapahtumaan Espanjan pääkaupungin Madridin Plaza Mayor -aukiolle 4. kesäkuuta.

Joogan om-äänne vaivaa Intian muslimeja

Muslimiryhmät syyttävät Intian hallitusta hindupropagandan eli hinduaatteen tyrkyttämisestä kansalle.

Intiassa muslimiryhmät ovat suuttuneet pyhän om-äänteen käytöstä. Joogassa käytettävä om on sanskritinkieltä. Om on hindulaisen uskonnon pyhin tavu.

Osa Intian muslimeista pitää kuitenkin äännettä islamin vastaisena. Muslimit syyttävät Intiaa johtavaa Bharatiya Janata -puoluetta hindujen suosimisesta. Muslimien mukaan he eivät vastusta joogaa, mutta muistuttavat, että Intia on maallistunut valtio. Muslimien mukaan valtiolla ei ole uskontoa.

Om-äännettä aiotaan käyttää Kansainvälisen joogapäivän tapahtumissa. Tapahtuma järjestetään 21. kesäkuuta. Intian tapahtuman järjestävä Ayush-ministeriö ehdottaa, että tapahtuma avataan om-äänteellä ja rukouksella.

Kansainvälinen joogapäivä järjestetään nyt toista kertaa. Joogapäivästä syntyi kiistaa jo viime vuonna. Silloin INtian hallitus otti aurinkotervehdyksen eli jooga-asennon osaksi tapahtumaa. Muslimiryhmien mielestä tietyt jooga-asennot ovat islamin vastaisia.

80 prosenttia intialaisista on hinduja. Muslimeja on 13 prosenttia Intian asukkaista.

Lähde HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste