Olet tässä: Etusivu » Ulkomaat » Jättääkö Britannia tällä viikolla Euroopan unionin?
Brexitin vastustajat osoittivat mieltään Lontoon parlamenttitalon edessä.
Jättääkö Britannia tällä viikolla Euroopan unionin?
Teksti: Petri KiuttuKuva: Lehtikuva
Britannian EU-ero eli brexit saattaa toteutua tämän viikon lopussa. Britannia eroaa EU:sta ilman sopimusta perjantaina 12. huhtikuuta, jos maan parlamentti ei saa sovittua asioista.
Britannian pääministeri Theresa May on pyytänyt EU:lta, että brexit siirtyy kesäkuun loppuun. Britannia toivoo, että sen ei tarvitse osallistua EU-vaaleihin. Eurovaalit järjestetään kaikissa EU-maissa 26. toukokuuta.
Jos Britannia ei saa lisäaikaa, se joutuu eroamaan perjantaina. Britannian talous kärsii niin sanotusta sopimuksettomasta erosta. Brexit tarkoittaa eroa Euroopan unionista eli EU:sta.