Jääkarhut kuvattiin Tšukotkan Ryrkaypiyn kylän lähellä 3. joulukuuta.

Jääkarhut tulivat kylään

Yli viisikymmentä jääkarhua vaelsi venäläiskylän lähistölle. Syynä on epätavallisen lämmin sää.

Yli viidenkymmenen jääkarhun lauma vaelsi joulukuun alussa Tšukotkassa Ryrkaypiyn kylän lähelle Venäjän kaukoidässä. Jääkarhut tulivat etsimään ruokaa, koska Pohjoisen jäämeren jäät ovat heikot. Se johtuu lämpimästä säästä.

– Jos jää olisi tarpeeksi paksua, jääkarhut olisivat merellä saalistamassa hylkeitä, ympäristöjärjestö WWF:n Venäjän edustaja Mihail Stishov sanoo.

Jääkarhut ovat tavallinen näky lähialueella. Ryrkaypiy sijaitsee Siperian koillisessa osassa. Koskaan aiemmin näin suuri lauma ei kuitenkaan ole tullut näin lähelle ihmisasutusta.

Tutkijoiden mukaan ilmastonmuutos pahentaa tilannetta entisestään seuraavien vuosien aikana. Jääkarhut ovat uhka kylän 700 asukkaalle.

Lähteet MTV3, HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste