Itävalta valitsee presidentin uudelleen

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 04.07.2016

Itävallassa järjestetään uudet presidentinvaalit syksyllä. Edellisen vaalin tulos oli niin epäselvä, että vaali pitää uusia.

Itävaltalaiset äänestivät uuden presidentin toukokuussa. Vihreiden Alexander Van der Bellen voitti erittäin niukasti. Vaalin hävisi vapauspuolueen ehdokas Norbert Hofer.

Vapauspuolue valitti oikeuteen, että äänien laskussa oli epäselvyyksiä. Viime perjantaina Itävallan korkein oikeus kumosi presidentinvaalin tuloksen. Uudet vaalit järjestetään luultavasti syyskuussa.

Oikeuden mukaan huijauksia ei tapahtunut. Epäselvyydet olivat kuitenkin vakavia ja laajoja, joten vaalit on uusittava.

Hofer suhtautuu kielteisesti Euroopan unioniin. Hän haluaa sulkea Itävallan rajat ja kannattaa maahanmuuton rajoittamista. Hofer on sanonut, että hän voi järjestää Itävallan EU-jäsenyydestä kansanäänestyksen.

Lähde STT

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)