Ison valliriutan korallit haalistuvat

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Australia.com
Uutinen julkaistu: 31.05.2016

Ison valliriutan eläimet ovat alkaneet menettää väriään. Australialaisten tutkijoiden mielestä tämä johtuu stressistä eli rasituksesta.

Iso valliriutta on maailman suurin koralliriutta. Se sijaitsee Korallimeressä Queenslandin rannikolla Australiassa.

Riutta on kärsinyt tänä vuonna historiallisen pahasta korallien haalistumisesta. Riutan korallit kalkkeutuvat. Kalkkeutuminen johtuu meriveden lämpenemisestä. Riutan pohjoisosien koralleista jopa puolet on kuollut. Korallit voivat vielä toipua, mikäli vesi alkaa viiletä.

Ilmastonmuutoksen lisäksi koralleita uhkaa tänä vuonna El Niño -ilmiö eli merivirtojen ja pintaveden lämpötilan muuttuminen Tyynellämerellä. Ison valliriutan korallien tuhoutuminen ei ole pelkästään ympäristökatastrofi. Valliriutta on suosittu matkailukohde. Iso valliriutta on myös Unescon maailmanperintökohde.

Lähde Metro

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)