Iso valliriutta tunnetaan värikkäistä kaloistaan ja merieläimistään. Valliriutta on suosittu sukellus- ja snorklauskohde.

Iso valliriutta tuhoutuu kovaa vauhtia

Australian Iso valliriutta kärsii vakavasta haalistumisesta. Valliriuttaa tuhoaa erityisesti ilmastonmuutos.

Iso valliriutta sijaitsee Australian koillisrannikolla. Iso valliriutta on maailman suurin koralliriutta ja yksi maailman hienoimmista luontonähtävyyksistä.

Nyt Iso valliriutta tuhoutuu kovaa vauhtia. Valliriutta kärsii erityisesti ilmastonmuutoksesta, vesien happamoitumisesta ja merien lämpenemisestä. Riutan ainutlaatuinen väriloisto haalistuu.

Tutkijat pelkäävät, että riutan korallit kokevat lähitulevaisuudessa massakuoleman.

Iso valliriutta on YK:n maailmanperintökohde. Se on ainutlaatuinen luonnonsuojelukohde.

Lähde HS

Mitä mieltä olit jutusta?


2 kommenttia uutiseen “Iso valliriutta tuhoutuu kovaa vauhtia”

  1. leevi

    meri on kaunis ja ihana siellä ui kalat
    ja kaikki meren elävät eläimet siitätykkää kaikki
    jotka autta vat elämiä.

    2017 VUONNA.

  2. Riekko

    Harmi