Intia ja Pakistan kiistelevät

Teksti: Ella Airaksinen
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 15.08.2019

Intia ja Pakistan ovat kiistelleet Kashmirin alueesta kymmeniä vuosia. Molemmat maat haluavat alueen kokonaan itselleen.

Kashmir kuuluu Intialle, Pakistanille ja Kiinalle. Intia ja Pakistan ovat sotineet Kashmirin alueesta kaksi kertaa. Ensimmäinen sota oli vuonna 1947 ja toinen vuonna 1965. Alueella on ollut levotonta ja väkivaltaista jo vuosikymmeniä.

Helmikuussa maiden välit huonontuivat, kun itsemurhaisku tappoi ainakin 40 ihmistä Kashmirissa. Sen jälkeen Intia ja Pakistan ampuivat toistensa sotilaslentokoneita.

Molemmilla on ydinase

Tällä hetkellä tilanne näyttää taas huonolta. Intia päätti, että Intian Kashmirilla ei ole enää itsehallintoa. Alue ei saa enää päättää itse omista asioistaan. Intia on lähettänyt alueelle kymmeniätuhansia sotilaita. Pakistan ei hyväksy Intian päätöstä.

Intian Kashmirin ihmiset joutuvat elämään eristyksissä ja pysymään kotona. Puhelimet ja internet eivät toimi. Monet koulut ovat kiinni.

Kashmirin alueella on vaarallista. Intian hallituksen mukaan turistien kannattaa lähteä alueelta. Pelätään, että joku tekee sinne terrori-iskun ja tappaa paljon ihmisiä. Sekä Intialla että Pakistanilla on ydinase.

Lähteet STT, Yle

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)