Hongkongin ja Kiinan erimielisyydet jatkuvat

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 09.10.2019

Hongkongin mielenosoitukset ovat jatkuneet jo neljä kuukautta. Hongkongilaiset vastustavat Kiinan vaikutusvallan lisäämistä ja vaativat vapaita vaaleja.

Mielenosoittajien mielestä Kiina ei ole vapaa demokraattinen maa.

Hongkongissa oli levotonta ja väkivaltaista viime viikonloppuna. Myös viime viikolla oli rajuja yhteenottoja poliisin ja mielenosoittajien välillä. Poliisi ampui ihmisiä kumiluodeilla ja kyynelkaasulla. Mielenosoittajat heittelivät kiviä ja polttopulloja.

Viime viikon mellakat ajoitettiin Kiinan kansantasavallan juhlapäiväksi. Mielenosoittajien mukaan juhlapäivä on ”surun päivä”. Hongkongin hallintojohtaja Carrie Lam osallistui juhliin. Hongkong kuuluu Kiinaan, mutta sillä on oma perustuslaki.

Lähteet STT, IS

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)